13.9.09

Ungdom og alkohol..

Eg e en av de få ungdommene i Norge som ikkje fester hver helg, og får noia hvis en lørdag blir uten alkohol. Eg liker å tro at det e pga mamma har gnidd inn i meg at eg ska holde meg unna dette stoffet. Ikkje misforstå. Jo, eg liker alkohol, og ja, eg e på fester innimellom, veldig sjelden på byn. Men når eg gjør det så tar eg hensyn til eventuelle ting eg skal dagen etter, feks jobbe etc. Og eg e en sånn person som slutter å drikke hvis eg merker at eg har drukket for mye. Eg tenker ikkje: "skitt au! Skader ikkje med en te cider..", eg tenker: "eg vil ikkje spy, og eg vil ikkje krangle. Slutt å drikk".

Når eg e innpå Facebook og ser de utrolig teite statuser enkelte av mine venner kommer med, så blir eg rett og slett irritert. 15-16åringer som ikkje har lov til å drikke har INGEN SOM HELST GRUNN te å klage over at de ikkje får drikke èn lørdag. Hadde de vært på lovens rette side så hadde ikkje de smakt alkohol i det hele tatt! Vet at det e mange av dåke som sikkert har vært full flere ganger før dåke blei 18 enn ka dåke har vært etter, og eg skal innrømme at eg har ikkje fulgt lovens lange arm, men eg har aldri klagd over at eg ikkje drikker på lørdager. Statusmeldinger som: "fyllasyk og jævlig.. jobb om en halvtime" gidder eg ikkje kommentere, det kommer aldri noe godt utav det, og eg trykker aldri på "liker" på sånne. Ihvertfall ikkje hvis det e personer under 18, som tror de e kule og voksne fordi de drikker seg full kver helg. Det ekje sånn det funke. Og du synker enda lavere hvis du broadcaster ALT som har med den jækla alkoholen å gjøre på Facebook. "FAaaaaaen, alkoholfri lørdag idag! PISS!"- Kossen e du oppvokst? Ka gjorde du på før du begynte å drikke hver lørdag? Folk flest har vel nåke de MÅ gjøre istedenfor å gå på fest, byn etc. Eller ka med å være sosial med familien? E det og noe gale med no? Ja, det e sosialt å drikke, det e sosial å røyke. Men ekje det sosialt å gå tur med venner etc feks? Kor blei den kosen av?


DAGENS UNGDOM (inkludert meg sjøl og mine venner): Alkohol ekje alt. Du trenger ikkje alkohol for å ha det gøy. Herregud, skjerp dåke folkens!!

(måtte bare si ifra, kokte inni meg akkurat no...)

Ingen kommentarer: