4.1.11

Dag 4

Dag 4: Ditt syn på religion
Jeg er oppvokst i et veldig kristent hjem. Begge foreldrene mine har jobbet i kirken siden jeg var 1 år og frem til jeg var 16, så om jeg hadde villet det så kunne jeg visst ALT om kristendommen og kirken. Men nei. Jeg er ikke kristen. Og jeg er en av få i hele fa
milien (altså ikke bare mamma-pappafamilien, men blant onkler,tanter,kusiner og fetre osv) som ikke er troende. Men jeg har absolutt ikke noe imot religion, så lenge det ikke går for langt (eks: selvmordsbombing for å komme til himmelen, eller som mamma gjør: spør HVORFOR jeg ikke er kristen..) Jeg er det man så fint kaller agnostiker. Har heller ikke noe imot at folk er muslim, islamister, etc, men jeg skal innrømme at folk som lever 100% for religionen sin er folk som jeg ikke helt forstår meg på..
Det jeg har noe imot, er enkelte human-etikere
. De er ikke troende, HELT ok. Jeg dømmer dem ikke for det. Men å være human-etiker skal liksom være en person som ikke tror, MEN som godtar at andre tror. Dette har jeg erfaring med at det gjør de ikke. En mann i bygda jeg kommer fra er den største ateisten jeg noengang har møtt, han er negativ mot alt som har med kristen tro å gjøre. At skoleelever må på skolegudstjeneste, at læreren forteller hvorfor man feirer jul, osv. Hallaisen, vi lever i et kristent land. Derfor har vi et kors inni flagget vårt. Og uansett, om vi hadde vært det eller ikke, så skal alle barn (dette står i læreplan) få et innsyn i alle verdensreligioner og kulturer. Om folk ikke godtar det, så er de blitt født inn i feil land. Sorry å måtte si det. I tillegg har jeg en ting mot human-etisk forbund: La oss si det på den måten... kirken har Kirkens Nødhjelp, de samler inn penger til fattige land og barn, for en støtte. De har også innsamlinger til gode formål på gudsjenester, enten det er til kirken sitt arbeid eller til noen som faktisk trenger penger. Human-etisk forbund har ingenting de samler inn penger til, som ikke går til andre enn seg selv. De er egoister, og bryr seg ikke om fattige barn (nå snakker ikke jeg om alle, men forbundet..) og at andre har det vondt.. Og visst de bryr seg så gidder de ihvertfall ikke å gjøre noe med det.
Men ja.. mitt syn på religion... ikke troende, men er helt ok for meg at folk tror. Jeg må være ok med det, for jeg har en familie som synger for maten... såå...
Dag 1 - Fortell om forholdet du er i eller om singeltilværelsen
Dag 2 - Hvor vil du være om 10 år?
Dag 3 - Ditt syn på narkotika og alkohol
Dag 4 - Ditt syn på religion
Dag 5 - En del av livet ditt du ikke savner
Dag 6 - Skriv 30 (u)interessante fakta om deg selv
Dag 7 - Stjernetegnet ditt og om det passer personligheten din
Dag 8 - En tid når du var tilfreds med livet ditt
Dag 9 - Hvordan du håper fremtiden vil være
Dag 10 - Diskuter din første kjærlighet og ditt første kyss
Dag 11 - Sett iPoden/iTunes på shuffle og skriv ned de 10 første sangene
Dag 12 - Beskriv dagen i punkter
Dag 13 - Et sted du vil flytte til eller besøke
Dag 14 - Ditt tidligste minne
Dag 15 - Dine favorittblogger
Dag 16 - Ditt syn på populærmusikk
Dag 17 - Høydepunkter og nedturer det siste året
Dag 18 - Hva tror du på?
Dag 19 - Fortell om familien din
Dag 20 - Hvor viktig synes du at utdanning er?
Dag 21 - En av favoritt tv-seriene dine
Dag 22 - Hvordan har du forandret deg de to siste årene?
Dag 23 - Bilder av fem attraktive kjendiser
Dag 24 - Favorittfilmen din og hva den handler om
Dag 25 - En som fascinerer deg og hvorfor
Dag 26 - Hva slags mennesker tiltrekkes du av?
Dag 27 - Et problem du har
Dag 28 - Noe du savner
Dag 29 - Mål for de neste 30 dagene
Dag 30 - Oppturer og nedturer den siste måneden
--------------------------------------



Ingen kommentarer: